VIP GROUP

Saturday, 19 November 2011

Sedih dgn bangsa sendiri...~fly

Menyendiri Lagi~
Mood: Sepi dan menyendri 
Sebenarnya..
X de niat nak hilang kan diri...
Tugas dan tangungjawab lg penting...
Macam2 bole berlaku untuk mengukir masa depan..
Bukan senang nk senang...
Tp bila dah senang...
Kita mudah alpa dgn nikmat dunia..
Mungkin manusia ini mudah selesa dgn apa yg ada...
Seandainya dalam diri manusia ada sifat ingin berjaya...
X mustahil apa yg dihajatkan akan tercapai...
Manusia semua nyer sama...
Yg membezakan adalah iman seseorg...
Ada perpatah mengatakan...
Iman boleh mengambarkan imej seseorg...
Apabila iman seseorg itu tergugat...
Wahhh... Aku kaya...!!!!!
X mustahil... Pekara yg x diramal akan berlaku...
Ini menunjukan iman adalah salah satu pekara penting dalam kehidupan kita...
Jgn biarkan dunia menipu diri kita dgn kemewahan dunia sekarang...
Kaya...!!!
Impian setiap manusia...
X semua cina hidup senang.
tp kebanyakan mereka rajin~
Hidup ini x sempurna klau x de keberkatan... 
Kaya juga bole menyebabkan melayu mudah lupa...
Lupa mana asal usul nya...
Lupa pada agama nya...
Lupa pada diri sendiri...
Lupa tangungjawab yg diamanahkan...
Bukan niat nk memperkecilkan melayu tp.. Ini laaa hakikat sekarang...
Melayu x seperti cina yg rajin bekerja...
Org melayu kita mudah selesa dgn apa yg ada... X salah nk selesa tp jgn laa malas sangat nk berusaha...
Klau di bandingkan dgn org cina...
zZzzZZZzz Kroh,,Krohh..
Melayu nie klau ada untung RM100
Melayu akan tutup kedai 10 hari..
Tp.....
Klau cina die tetap akan berusaha sehingga die dapat beri kesenangan pada anak cucu nyer...
Berbeza dgn melayu...
Melayu, melayu, melayu...
Nk marah x bole..
Nk jentik menangis..
X kan nak makan pown nk kena suap..
Berusaha laa sikit...
Sedih dgn apa yg berlaku sekarang...
Mcm mana Malaysia nk maju...
Klau semua pentingkan diri sendiri..
Kita nie beruntung dapat lahir di negara yg aman damai...
Sanggup kea kita lihat anak cucu kita nnti lahir dalam kancah peperangan...
Dah mcm Sial ak tengok anak ak nie~
Lidah nie memang mudah berbicara tp pergerakan kita tidak seprti lidah yg lincah berkata-kata...
Seperti pepatah sekarang...
"Lu Sembang Selupa Anjing Meh..."
idup nie x perlu nk ikot sgt budaya barat...
Kita ada budaya kita sendiri...
Wat pe nk susah2 copy paste...
Jd diri sendiri lg molek daripada kita org laen...
Diorng pown x sempurna jugak...
Erm...
Ada kea org nk ikot budaya kita...?
Haish... 
X de kot... Yelaaa malu arr...
Nnti org gelak, mengutuk...
Mcm org tua bro...
2 laaa silap kita...
Budak sekarang nie dah mcm x pandai hormat kt org tua...
Pekara simple "Hormat"...
X kan x ley buat kot...
Nk salah kan org tua x bole jugak...
Haish~
dah penat dah ak kejut.. x bangun2 lg.. Adoiyai~
Semua dah besar...
Dah bole fikir buruk baik...
Melayu..…
Normal laaa bro...
2 bukan normal bodoh...
Esok lusa bila kau dah tua baru kau sedar ape yg dimaksudkan dgn hormat..
Pelik dgn dunia sekarang...
X de niat lansung nk hina melayu...
Jangan kita lupa mana asal usul kita...




Keluhan Rasa~ fly

Sunday, 11 September 2011

Segalanya Bermula Disini..(episod -1)...~fly

Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia...
Pernah dengar kea...??
Aku pown x pernah dengar.... tp itu laa kerjaya ak sekarang.... ak besyukur sebab ak dah ada kerjaya tetap... klau x mybe skg nie ak keja kilang jea....
Kilang tempat ak keja dulu
Alhamdulillah...
Terima kasih buat kakak ak... sbb die yg isi SPA untuk ak..
ak sendiri pown x taw yg die tolong isi kan untuk ak.....
Sape x de keja isi laa SPA
sebelum hari interview ak terpaksa pergi ke penang... hehehehehe umah jea dekat dgn penang tp tempat yg ak nk interview ak sendiri pown x taw....
pusing punya pusing akhirnya dgn pertolongan pakcik teksi 2 ak jumpa jugak....
Kau tengok dah pukul berapa nie.?
hikhikhikhik... tempat interview sudah taw so ak balik lew... penat siot cari tempat 2...
Malam sebelum hari interview ak sudah stanby baju,sijil2,n seangkatan dgn nyer... hehehehe maklum laaa Excited nk keja GOV...
Pada 17/11/2009 (selasa) hari ak interview (ujian pemeriksaan fizikal)... ak bangun lewat... hahahahahahaha...
kelam kabut jugak laaa... nasib baik barang2 sudah siap...
ak pakai pakaian sukan jea sbb dlm surat 2 suruh pakai mcm 2....
X cukup laju lg laa..
ak naek moto jea... banyang kan laa umah ak kt Parit Buntar --> Penang jauh kot...
ak bawak moto laju giler (mcm org gila).. maklum laa takut lambat...
Mengalahkan KL
kepada polis2 sory yea sy terpaksa langgar lampu merah (xsengaja ok)..
Jam 07.30am ak baru sampai kat Jambatan Pulau Pinang... dgn kereta penuh mcm semut (trafik jam)..
Badan mcm nie laa baru laa brr~
Adooii... nak x nk kena trus jugak... kepada owner kereta yg sy terlanggar sidemirror padan muka laen kali jgn makan jalan org... banyak lg makanan yg bole makan,,, hehehehehe...
Tepat Jam 08.05am ak selamat sampai kt tempat 2...
ak rasa mcm x yakin jea... mana x nye... badan sorang2 mcm Atlit,,, kurang peratus ak nk berjaya klau mcm nie... ermmm............
tp x pe... alang2 menyeluk pekasam biar sampai ke pangkal ketiak....hehehehe
ak bawak barang2 ak n terus naek...
siap ak isi borang ak pown cari port untuk duduk... x sangka time 2 ada member ak... apa lg ak duk join dgn die laa...
Berat kau 3 kg jea..!!!
ak tengok sorang2 kena REJECT sbb BMI(Body Mass Index) x cukup... ak takot jugak laaa...
sampai giliran ak... syukur... ak lepas yeah2... hehehehehehe...
2 laa kau.. makan byk sgt...!!!
lepas 2 pemeriksaan mata plak.. pegawai 2 suruh tutup mata sebelah.. yg sy nie tutup2 tp sy tekan mata yg tutup 2... so bila die suruh tukar mata... Sesuatu yg x dijangka berlaku...
Oh No.... mata ku... sudah kabur sbb tekan mata time tutup td... adoyaaii... nasib baek laaa benda 2 terjadi x lama... Fush... nasib baik..(^_~)
mcm 2 kena buat time ari 2...
sampai laa peringkat bangun tubi... ada sorng awek nie... CANTIK Ooo... die x lepas nk buat benda 2... cian die..(sedey baru nk ngorat)..
akhirnya kita orng tinggal 9 org daripada 52 org.. hahahahaha bestnyer... x sangka rupanya..
Lari dan terus berlari
Maa.. Apiz berjaya hihihihi
kita orng dibawa ke Padang Kota Penang untuk ujian Fizikal yg terakhir iaitu berlari..dah laa time 2 pukul 01.30pm klau x silap ak..panas betol...
erm ak x ingat laa brapa pusingan kena lari yg ak ingat ak rasa mcm nak mampos..!!!(letih giloz)
Perot time 2 mengamuk gila sbb x jumpa makanan lg dari pagi...
nasib baek kami diberi masa untuk prgi makan...
time 2 ak sorang2 jea pergi kedai mamak.. member ak yg td 2 dh balik lama dah sbb kena reject..
time 2 laa ak call my mum.. hehehehehe sy bg taw yg sy nie lepas sampai peringkat akhir iaitu interview dgn pegawai atasan..
jam kul 03.05pm ermm masa untuk tukar baju n stanby untuk interview..
Ak lupa bawak tali leher... adooii mcm mana bole lupa nie...
nasib baik ada makluk Allah yg baik hati yg bagi pinjam tali leher..
sambil2 tgh tunggu giliran ak... ak sempat lg cari maklumat pasal Maritim,, sbb ak x pernah dengar sebelum nie... mamat sorang nie ada bawak maklumat pasal Maritim.. so kongsi dgn die laa baca fakta 2,,,
Tiba giliran MOHD HAFIZ BIN MOHD RADZUAN (my full name) dgn Yakin+takut= mengelabah sikit.. hehehehe... ak masuk dalam bilik 2...
dalam bilik 2 ada 2 org laki n perempuan..
org laki 2 adalah KOMANDER MARITIM HJ ROZALI yg pompuan 2 ak x kenal laa...
diorang tnya ak jawab... mcm 2 laaa lama jugak dalam 30minit ada laa..
Ayat terakhir yg die bg kat ak adalah "Insyallah Klau Ada Rezeki Kamu Pihak Kami AKan Antar Surat"
Rasa mcm Merdeka lepas kluar dari bilik 2... Ermm lepas ak bg balik tali leher yg ak pinjam td ak terus pergi kat moto ak (nak balik suda)
time 2 pukul 05.20pm... masa 2 langgit gelap semacam (nk ujan).. umah jauh lg... tp x pe ak tetap balik kerumah...x kan laa nk tido tepi jalan plak...
Sebaik saja kluar dari Feri.. langgit yg gelap td mula menangis.. ak terpaksa berenti tepi jalan
untuk simpan benda2 penting mcm enset,dompet dan mcm2 lg..
Erm.. baju sudah basah... So... Apalagi mandi hujan laaa...
Tepat jam 07.15pm ak sampai di parit buntar... hehehehehehe
ak singgah kt Klinik untuk beli MC maklum laa ak sepatut nye kerja ari 2...
MC sudah ada... masa untuk menuju ke rumah...
ak sampai kt umah kul 08.05pm.. dengan basah kuyup,,, hehehehehe...
dalam satu hari mcm2 benda berlaku...
ape2 pown ak x kan lupa laaa benda penting mcm nie...
jangan lupa yea baca Episod 2 plak ok...

To Be Continue....~fly

Wednesday, 6 July 2011

Malaysia tidak seperti dulu..

Ape yang berlaku baru-baru nie membuatkan ak betul-betul tersentap dengan rakyat malaysia yang dulu nyer dihormati dan disanjungi kerana adat dan agama negara nya.. Tapi sebaliknya.. Ape yg berlaku cukup membuatkan ak berfikir kenapa harus bertindak sedemikian sedangkan banyak cara lagi boleh digunakan untuk menyelesaikan masalah.. Mana pergi nya adat orang melayu kita...??? Mana letak nya pegangan Agama kita..??? Ak bukanya nak berpolitik..  Dan ak bukan nk sokong mana-mana pihak... Tp dari ape yang ak perhatikan Orang melayu kita nie mudah sangat terperdaya dengan khabar angin.. Memang tidak salah kita nak menuntut hak kita.. Tapi bukan dengan cara kekerasan.. Berhimpun ramai-ramai memang seronok...!!!! Seronokan... Bole belasah polis.. Bole baling batu.. Siap bole lompat-lompat atas kereta polis.. Bercakap pasal polis pulak.. Polis nie selalu dijadikan kambing hitam.. Bro.. Polis ditugaskan menjaga keamanan.. Kenapa ko nak belasah polis..?? Sebab polis belasah orang kau..??? Kalau ak jadi polis pown ak akan buat benda yang sama.. Ak ade tengok video kereta polis kena serbu dengan manusia yang konon nyer genster.. Sedih bro.. Bila tengok bangsa kita rakus menghancurkan kereta polis tu.. Ayah ak bekas pesara polis.. Semasa ak tengok video tu.. Ak ade terbayangkan kalau ayah ak berada dalam kereta tu.. Nauzubillah~ So... Lepas nie.. Korang tak payah laa nk buat report polis.. Terus jumpa Si Ambiga.. Biar die selesaikan masalah korang.. Rumah kena pecah masuk.. Buat tak taw jea.. Adik kena rogol... Haish.. Wat pe nak jumpa polis.. Polis kan x bole diharap.. Biar jea kena rogol.. Kemalangan... Wahh.. Setel sendiri-sendiri laa kalau bole.. Senang cerita banyangkan Malaysia tidak ade polis..  Untung polis yang uruskan masalah tu.. Kalau askar yang ambik alih.. Ak rasa.. Korang semua stanby laa dgn ubat-ubat.. Contoh negara Syria yang dulunya umat Islam hidup dalam keselesaan tapi kini... Apabila pemerintahan baru yang ambil alih... Maka apa yang terjadi hari ini rakyat Syria hidup dalam ketakutan.. Sehinggakan kerajaan baru yang dipimpin oleh Basyar Assad bermaharaja lela.. Membunuh sesuka hati jika rakyat yang menentang kerajaan baru... Rakyat syria di paksa mengaku bahawa tiada tuhan melainkan Basyar Assad.. sedih sampai begitu sekali.. Apa yang terjadi di Syria tidak dihebahkan oleh media.. Ak pown hairan.. Kenapa semua buat x tahu jea.. Diorang tak tahu kea yang saudara Islam kita menderita untuk menegakan Islam.. Say: Andai kata pekara ini menjadi budaya rakyat kita untuk luahkan sesuatu.. Tidak mustahil suatu hari nanti kuasa luar akan campur tangan apabila Sebuah negara tidak dapat menyelesaikan masalah rakyat nya..